Perfect geroosterde koffie sinds 1888 | Succes Koffie - Schelle
Succes Koffie logo
Succes Koffie

Onze geschiedenis

Van een bescheiden start in 1888 als importbedrijf voor koloniale waren groeide Succes Koffie uit tot een van de voorname leveranciers van koffie aan horeca en bedrijven. Al meer dan een eeuw wordt gebouwd aan de weg om kwaliteitskoffie aan te bieden aan onze klanten.

Succes Koffie Geschiedenis

Anno 1880 : De start van twee verhalen

We schrijven 1880. Het is het jaar waarin men in Midden-Amerika het Panamakanaal begint te graven. Waarin Thomas Edison een octrooi krijgt voor zijn gloeilamp. ‘De Gebroeders Karamazov’ van Dostojewski wordt gepubliceerd. Gebarentaal wordt verboden in het onderwijs aan dove kinderen (vreemd genoeg).

Maar het is ook het jaar waarin Gerardus Franciscus van Reeth en Joanna Julia Verelst elkaar diep in de ogen kijken. Niet veel later trouwt het jonge koppel in het toen nog onooglijk kleine dorpje Niel. Gerardus en Joanna herkennen in elkaar de fikse ondernemersgeest die ze ook zelf zijn. Enkele jaren later zal dat tot uiting komen in een volledig nieuw hoofdstuk van hun verhaal.

Succes Koffie Geschiedenis

1888 : Gerardus en Joanna starten met de verkoop van koloniale waren en koffie

8 november 1888 markeert het begin van de rijke geschiedenis van Succes Koffie. Gerardus en Joanna starten een bedrijfje dat voedingswaren invoert uit de koloniën: de Groote Nielsche Koffiebranderij.

De start is bescheiden, met een klein winkeltje en wat magazijnruimte. De activiteit, daarentegen, is ambitieus: het inkopen van exotische waren in de kolonies, ze invoeren en verkopen in België. Dat was in die tijd een behoorlijk avontuurlijke zet. Maar al snel vult de straat zich met de heerlijke aroma’s van exotische gedroogde vruchten, vreemde kruiden, specerijen en… koffiebonen uit Midden- en Zuid-Amerika.

Succes Koffie Geschiedenis

1919 : Nummer 50

Gerardus en Joanna namen een risico, maar het blijkt te lonen. Hun importbedrijfje groeit en kent een stijgend succes, vooral de bonen. Onder de nieuwe naam Groote Nielsche Electrieke Koffiebranderij zien Gerardus en Joanna hun zonen mee in de zaak stappen.

Zoon Hubert neemt de zaak over na de Eerste Wereldoorlog. Onder zijn leiding groeit het bedrijf verder. Naast koffie blijft hij kruidenierswaren en granen verkopen aan buurtwinkels en particulieren.

In 1919 krijgt de koffiebranderij een telefoonaansluiting, in die tijd nog een zeldzaamheid en een luxe. Het telefoonnummer dat aan de branderij wordt toegekend, is Boom 50. En dat is tot op vandaag - mits cijfertoevoegingen - onveranderd gebleven. Succes Koffie hecht belang aan traditie.

Succes Koffie Geschiedenis

1921 : Stoomkoffiebranderij De Rupel

De zaken blijven goed gaan. Vooral de koffiebonen en koffiesoorten met de fascinerende smaken uit verre oorden en exotische contreien vallen sterk in de smaak bij het publiek. Hubert besluit de onderneming verder uit te bouwen in de koffiebranche.

In 1921 wordt de Stoomkoffiebranderij De Rupel, torréfaction de cafés opgericht, gespecialiseerd in ‘de nijverheid en den handel van ruwe en gebrande koffies’.

Succes Koffie Geschiedenis

1940 : Koffie tijdens de oorlog

De Tweede Wereldoorlog betekent een tijd van schaarste en rantsoenering voor het hele land. Ook de internationale handelsroutes worden zwaar verstoord. Dit maakt het voor importbedrijven erg moeilijk om hun goederen uit de kolonies naar Europa te krijgen. Bovendien beslist de Belgische overheid (onder Duitse bezetting) wie er koffie mag verdelen.

Koffiebranderij De Rupel is intussen een van de grotere koffieleveranciers van het land. Daarom krijgt het bedrijf een vergunning van de overheid om koffie en koffiesurrogaat te verkopen in de regio onder Antwerpen.

Succes Koffie Geschiedenis

1946 : Het Succesmeisje

Koffiebranderij De Rupel komt ongedeerd door de oorlog. De uitgelaten sfeer na de Bevrijding in 1944 zorgt voor een nieuwe impuls in het land, op economisch vlak vanaf 1948 geruggensteund door het Marshallplan. Het Nielse koffiebedrijf vindt opnieuw de energie en toewijding om kwaliteitskoffie aan te bieden aan de klanten, met hernieuwd succes tot gevolg.

Na de Tweede Wereldoorlog maakt Koffiebranderij De Rupel dus net als het hele land een nieuwe start. Dit wordt concreet gemaakt met een nieuwe naam en een nieuw bedrijfslogo. Op 23 oktober 1946 zien we voor de eerste keer de naam Van Reeth’s Succes Koffie opduiken. En het logo met het meisje met het dampend kopje koffie wordt geïntroduceerd. Zij zal in de jaren erna meerdere keren van gedaante veranderen, maar blijft doorheen elke incarnatie het iconische symbool voor Succes Koffie.

Succes Koffie Geschiedenis

1957 : De koffiefilter

In de late jaren ’40 en zeker in de jaren ’50 maakt koffieconsumptie een grote sprong vooruit. Koffie wordt meer en meer geserveerd in de horeca, wat een enorme nieuwe markt opent. Tegelijk komen er kleine en grote innovaties die een grote impact hebben op hoe we koffie bereiden en gebruiken.

In de jaren ´50 introduceert Succes Koffie als een van de pioniers de koffiefilter. Het bedrijf ontwikkelt zelf een eigen systeem van metalen en porseleinen koffiefilters. In combinatie hiermee brengt Succes Koffie ook de goudkleurige hervulbare blikken vol heerlijke gemalen koffie op de markt. Daardoor kunnen mensen ook thuis genieten van een perfect bereid kopje koffie vol aroma en smaak.

Een andere innovatie die grote implicaties voor de sector heeft, is de ontwikkeling van cafeïnevrije koffie (deca-koffie). Dit vergroot het mogelijke doelpubliek voor koffie en laat koffiedrinkers ook later op de dag zorgeloos genieten van hun kopje zwarte goud.

Succes Koffie Geschiedenis

Vandaag

Doorheen zijn 130-jarige geschiedenis is Succes Koffie een belangrijke speler geworden in de niche van kwaliteitskoffie. Van een kleinhandel in voedingswaren uit de vroegere kolonies groeide het bedrijf uit tot een gespecialiseerde koffiebranderij.

Tientallen jaren werd gebouwd aan productkennis en vakmanschap. Tegelijk bleef de aandacht voor traditie en de ambacht van het koffiebranden onlosmakelijk verbonden met het productieproces. Daardoor kan Succes Koffie een absolute kwaliteitsgarantie bieden.

De Succesklanten bevinden zich vandaag vooral in de professionele sfeer. Succes Koffie levert hoogwaardige koffieblends, koffietoestellen op maat en bijhorende producten aan bedrijven en horecazaken. En voorziet technische ondersteuning, levert aan huis, en organiseert workshops voor de fijnere kneepjes van het koffiezetten en serveren.

De Succesmedewerkers zijn gepassioneerd door hun vak en hun product. Met trots en engagement zetten zij zich elke dag in om u een intense koffiebeleving te schenken vol puur genieten.