it's about you, not us - Succes Koffie
Succes Koffie logo
Succes Koffie

Blog

it’s about you, not us

 

Klinkt romantisch, dat is het ook. En het is waar.

 

Hoi!

 

Let’s rewind. Donderdag 22 april 2020. Het is 13.55 en ik zit met klamme handen achter m’n computer. Niet omdat het ongewoon mooi weer is, wel omdat we binnen 5 minuten onze nieuwe webshop lanceren. Ik hoor je bijna denken: Niets nieuw, Tom! Zo hebben we al 100 verhalen gezien en gelezen…

OK, fair point. Laat dit even het 101e zijn.

Deze nieuwe webshop is voor ons een eerste stap in een nieuw segment: de consument.

It’s about you.

 

CONTEXT.

Sta me toe om vanaf dat moment nog eens vijf weken terug in de tijd te gaan.

Het speelveld rondom ons is zowaar volledig veranderd. Aan ons om dat te accepteren en keuzes te maken. De context: de wereld op z’n gat omwille van een pandemie, België in lockdown en bijgevolg onze omzet gesmolten als sneeuw voor de zon. Geen tijd voor doorgedreven analyses en een strakke business case.

Het was eerder ‘OK, wat zien we? Wat kan wel? Consumentenmarkt of te wel ‘Direct 2 Consumer’? Het proberen waard?

Toeval (?) wil dat op dat moment een goede vriendin belde en vroeg: Alles ça va daar? Kunnen we jullie helpen?

‘Mja, eigenlijk wel’ …

(handig dat ze een growth agency leidt, merci Anouk en atlasnine! )

12u later: OK, let’s go!

Vanaf die beslissing was het alsof we in een rollercoaster stapte zonder enig idee wat voor parcours te verwachten stond en … wanneer de foto genomen zal worden.

Bon, een klein gebedje, gordel aan en gaan.

 

‘We bootstrappen dat wel’

Met voorsprong de meest gebruikte zin gedurende de 5 weken tussen beslissing en de lancering. Pragmatisme, hard werk en knopen doorhakken waren troef. Tof, spannend, snel en vermoeiend.

 

BEZINNING.

Als ik nu even vertraag en terugkijk naar ons D2C traject tot hiertoe komt er een gevoel van dankbaarheid boven.

Het was en is een waanzinnig waardevol avontuur:

  • We zijn gestart van nul,
  • hebben massa’s geleerd
  • en hebben veel externe hulp gekregen.

We staan waar we staan.

Geen zotte omzetcijfers, geen hockeystick curves maar wel dagelijkse verkoop en vooruit blijven gaan. The inches we need are everywhere around us. (Een insider voor de lovers)

We’re just getting started en hebben de D2C code nog niet ontrafeld. Nog geen touchdowns maar super dankbaar voor de lessen, inzichten en resultaten.

Eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat er naast dankbaarheid ook een gevoel van onzekerheid heerst. Minder prominent maar het is er wel.

  • Is dit de juiste weg?
  • Moeten we hier nu tijd en energie in steken terwijl onze B2B tak de tent doet draaien?

 

M’n gut & hoofd zeggen me om hier mee verder te gaan.

Doordacht organisch groeien, ogen op de day-to-day business en continu vooruitgang boeken op het D2C stuk.

De vraag is dan, waarom leggen we vandaag een deeltje van onze focus op D2C?

Wel, om verschillende redenen:

  • Rechtstreeks contact met de consument, de persoon die de koffie drinkt en ervaart. Via ons B2B kanaal is dit minder evident. Dagelijks streven we naar ‘customer respect’. We willen niet alleen ‘goed’ zijn, we willen dat onze klanten op ons kunnen vertrouwen. Door rechtstreeks contact met de eindconsument krijgen we directe feedback en kunnen we sneller schakelen om het verschil te maken (denk aan aankoopproces, productkwaliteit en -innovatie, etc.)

 

  • Kruisbestuiving: we zijn er van overtuigd dat D2C onze core business (B2B) kan versterken en omgekeerd. Ik denk dan aan naamsbekendheid, duidelijkheid waar we voor staan en vertrekken vanuit de nood van de eindgebruiker. Een sterk authentiek koffiemerk brengt waarde en een beleving, ongeacht of je nu thuis, op kantoor of in de horeca je tas koffie drinkt.

 

  • Koffie is een ervaring. Punt. In onze ogen is D2C en B2B gescheiden omdat dit verschillende kanalen zijn om in/aan te werken, maar voor de eindgebruiker is een tas koffie thuis, op het werk of in de horeca even belangrijk. Er is amper nog ruimte voor slechte koffie en dito ervaring. Wij willen deze koffiebeleving breder aanbieden. Ook thuis is er een plaats voor een goed koffiemoment.

 

  • En, omdat het gewoon plezant is. No joke.

HET VERSCHIL.

Na verschillende brainstorm sessies en verschillende kritische vragen kunnen we vandaag zeggen:

Het D2C plan ligt klaar en de ambitie en goesting zijn er.

Maar…. (hier is ie dan)

Een consumentenmerk bouw je niet alleen. Het gaat bovendien ook helemaal niet om ons. Het gaat over jou, de consument en hoe wij jouw leven op vlak van koffie kunnen verbeteren en vereenvoudigen.

 

WAAROM.

Wij ambiëren de koffiebeleving (de volledige ervaring van aankoop tot kop koffie) te herschrijven en de status quo die er is uit te dagen.

Gedaan met:
  • ‘Shit, de koffie is op!’ – koffie abonnement
  • ‘Hoe zet ik een lekkere tas koffie?’
  • ‘Hoe hou ik de koffie lekker?’
  • ‘Welke koffie moet ik kiezen uit de 13 merken die hier op het schap staan?’
  • ‘Hoeveel cent zou er per capsule naar George Clooney gaan?’
We willen onderscheidend zijn in:
  • ons authentiek verhaal
  • onze aanpak en de end-to-end beleving die we aanbieden
  • onze marketing

Dit verhaal is er nog niet. We hebben krijtlijnen uitgeschreven en zijn dit ‘as we speak’ aan het uitbouwen.

Gesteund op onze why (door samenwerking creëren we ruimte voor wat echt telt) hebben we de ambitie om dit traject samen te bouwen. Niet wij alleen in onze hoek maar wel samen met u. De koffiedrinker.

Koffie is een beleving

en het brengt mensen dichterbij, dichter bij zichzelf en anderen. Dit kan wat ‘out there’ klinken maar het is waar. Het is het moment waar je echt met jezelf of met iemand anders kan connecteren en bijpraten of de ruimte nemen om even te vertragen en aan je droom te werken.

Laat ons vanuit de connectie creëren.

Met deze vraag willen we jou de hand uitreiken en vragen wat wij voor jou kunnen doen op het vlak van koffie?

Stuur je feedback en ideeën over de koffie, het aankoopproces, het pakketje, onze branding, etc. door naar tom@succeskoffie.azurewebsites.net . Zo help je ons dit traject verder vorm te geven en antwoorden te formuleren op de juiste vragen. Als blijk van liefde ontvangt u 10% op uw volgende aankoop.

 

Here’s to awesome coffee.

Gezondheid.

 

Tom

<< Terug naar de Blog